We vragen raad aan Chris Davies, professor aan de universiteit van Wales en hoofd van de dienst Global Technical Superiority bij Belron®. Dat is het grootste bedrijf ter wereld op het gebied van herstellingen en vervangingen van voertuigbeglazing.
“Er valt heel wat te zeggen over hoe onze mobiliteit er in de toekomst zal uitzien. In de meeste landen zien we dat het aantal auto-eigenaars nog altijd in de lift zit”, begint Davies. “Uiteindelijk is de verhouding tussen het aantal autodelers en -bezitters niet zo belangrijk voor onze verkeersveiligheid. Want hoe vaak een auto een onderhoudsbeurt nodig heeft, hangt af van het aantal gereden kilometers. Ook de firma’s die de deelwagens aanbieden, hanteren die maatstaf.”
Andere nieuwe trend: ADAS-systemen
Of ook andere evoluties onze verkeersveiligheid kunnen beïnvloeden? “Zeker en vast”, zegt Davies. “Je ziet alsmaar meer wagens op de baan die uitgerust zijn met ADAS-systemen (Advanced Driver Assistance Systems). Denk maar aan voertuigen met lane keep assist en adaptieve cruisecontrol. Die geavanceerde rijhulpsystemen nemen taken van de bestuurder over en zorgen zo voor meer veiligheid. Op voorwaarde dat de instellingen ervan correct zijn. En dat kun je niet zelf controleren. Daarom moeten die wagens af en toe de garage binnenkomen. Ze worden dan aangesloten op een computer die eventuele problemen detecteert en de veiligheidssystemen indien nodig herkalibreert. Na een aanrijding of ongeval is dat zelfs een must.”
Herkalibratie van rijhulpsystemen (ADAS)
“De nood aan regelmatig onderhoud zal dus alleen maar stijgen. Want die ‘slimme’ auto’s zullen in de toekomst het oude wagenpark vervangen”, voorspelt Davies. “In de Europese Unie worden nieuwe modellen vanaf 2022 namelijk verplicht uitgerust met ADAS-systemen. Vanaf 2024 geldt die regel zelfs voor álle wagens die nieuw worden verkocht.”