Op skireis met de elektrische auto?

Elektrische auto’s hebben het extra zwaar te verduren tijdens de winter. Denk aan de verminderde actieradius van de batterij. We verzamelden ook wat tips van ervaren elektrorijders. Goede reis! En vergeet de sneeuwkettingen niet …
elektrische20wagen

Kleiner bereik incalculeren

Bij lage temperaturen slaat de accu van je elektrische wagen minder energie op. Je legt er dus minder kilometers mee af. Laad je batterij dagelijks op, en neem altijd een laadkabel mee om onderweg ‘bij te tanken’. Check vooraf waar er laadpunten zijn op je route: oplaadpunten.nl, izivia.com, Chargemap (app), 
Electromaps (app). 

Laadkabel vorstvrij houden

Hou er rekening mee dat je laadkabel kan bevriezen bij vorst. Is je auto binnenzetten geen optie? Zorg er dan voor dat de stekkeraansluiting droog is. Als het kwaad al is geschied, ontdooi je de aansluiting met een warmwaterkruik.

Energievreters uitschakelen

Om je actieradius te vergroten, gebruik je het best zo min mogelijk elektronica. Geen radio dus, en het liefst ook geen verwarming. Koukleum? Gebruik dan alleen de stoelverwarming. Zo bespaar je tot 25 procent van de accu in vergelijking met de volledige verwarming. Of verwarm je interieur voor terwijl je auto oplaadt.

Winterbanden installeren

Installeer winterbanden op je wagen. Meer grip zorgt ervoor dat je veiliger rijdt én minder energie verliest. Denk er ook aan om je gaspedaal geleidelijk los te laten. Zo vermijd je dat je wagen gaat slippen. Want je verliest meer snelheid dan in een conventionele auto.

Glasschade in het buitenland? Ook dan helpen wij je verder!
Bel naar 00800 136 36 000 (24/7).

Tips van elektrorijders voor elektrorijders

  • Met een Tesla kan je flink doorrijden op autopiloot en het verbruik valt mee. Onze getuige op 
    weg naar Dimaro (Italië) laadde op in Waldlaubersheim, Bruchsal, Ulm, Lermoos (Hotel Mohr), Brennerpass. In en bij Dimaro zelf: wees voorbereid op defecte laders. Daar staat tegenover dat u bij sommige hotels gratis kunt laden. 
  • Een andere winterreiziger reed naar Engelberg (Zwitserland) en dat lukte in één dag met twee laadstops van een half uurtje. De autosoftware houdt meestal zelf de batterijstand bij en stippelt de route uit via beschikbare snelladers.
  • Naar de Alpen? Deze reiziger maakte stops van zo'n 20 minuten in Oberhonnefeld, Geiselwind en Pfaffenhofen voor hij arriveerde in Werfenweng (Oostenrijk). Daarmee was hij een goed uur langer onderweg dan met een benzine-auto.

Een elektrische auto dwingt je om regelmatig stopmomenten in te lassen. Dat is een stuk veiliger dan na een drukke dag in één ruk naar uw sneeuwbestemming of terug naar huis te rijden. Het is een nieuwe manier van reizen die met de juiste ingesteldheid ontspannend werkt.

22 januari 2024